CLICK HERE

Monday 24 October 2011

MAAF

“Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh.” (Surah al-A’raf [7]:199)

“…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (QS. An Nuur, 24:22)

“…dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun,... Maha Penyayang.” (QS. At Taghaabun, 64:14)

“Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu yang termasuk perbuatan yang mulia.” (Qur’an 42:43)

“Allah tidak akan menambah kemaafan seseorang, melainkan dengan kemuliaan, dan tidaklah seseorang merendahkan dirinya karana Allah melainkan Allah akan meninggikan darjatnya.” (Hadits riyawat Bukhari dan Muslim)

" Allah pasti meningkatkan kemuliaan seseorang kerana sifat pemaafnya."
 

5 comments:

  1. memang bersabar dan pemaaf tu amalan mulia..tapi kalau dah asyik nak buat perangai je..sampai bila kita nak sabar dengan jadi pemaaf..ke nak sedarkan org tu??!!hmm..itu yang berlaku kat saya skang kak..

    ReplyDelete
  2. btol leen...kdg2 nak memaafkan org ni perkara yg susah utk kita lakukan. tp kdg2 kite kna ingat,Allah sentiasa menguji hambaNya...Mgkin kita salah sorg dr hmba yg terpilih itu... Ujian tu tanda Allah syg n ingt pd kita.

    ReplyDelete
  3. saya bersyukur dan tabah dengan ujian Allah kak..saya bukan nak bangga saya neh seorang yang pemaaf dan sabar tapi saya kadang-kadang tak larat nak tempuhi dengan karenah manusia sekeliling..terutamanya dengan orang yang paling saya rapat..

    ReplyDelete
  4. kamu knape leen?? aniz, sorry sy busy dgn korean....heee

    ReplyDelete
  5. whoaaaa kak dina dah masuk..kaunselor terbaik saya!!biasalah kak..adat berkawan kan..cakap lebih,lain jadinya..

    ReplyDelete